خط نستعلیق

خط زيبا براي نيازمندان ثروت و براي اغنياء زيبايي و براي بزرگان كمال است. علی ( ع)

استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی

 

استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی فرزند اسماعیل در سال 1323 شمسی در قوچان متولد شد . قبل از تولد ، پدرش فوت کرد و مشکل نبود پدر تا مدتها او را آزار می داد . ولی این کمبود در مدرسه و توسط معلمی دلسوز و علاقمند به نام عبدالحسین توفیقی پر گردید . وی در دوره تحصیلات ابتدایی  و دبیرستان را در قوچان گذرانید و در همان جا نزد استاد عبدالحسین توفیقی خوشنویسی را آغاز نمود .

استاد اسماعیلی از همان دوران کودکی علاقه بسیار زیادی به خط داشت و همین علاقه و استعداد او باعث شد که استاد مسلم خط شود . او پس از به پایان رسانیدن دبستان راهی دبیرستان شد و چون علاقه خاصی به خط پیدا کرده بود ، به منظور تکمیل این فن عازم تهران گردید . در تهران از محضر استادانی چون سید حسن میرخانی ، استاد معصومی معروف به نجفی زنجانی ، استاد ابراهیم بوذری بهره ها برد و تا آنجا پیش رفت، که مقام استادی را در این رشته به دست آورد و جزو خوشنویسان برجسته معاصر گشت .

وی به نوشتن عظیم ترین قرآن در تاریخ اسلام دست زد ولی با مشکلاتی رو برو گردید و به انجام نرسید.  ( گفتنی است این قرآن دو متر طول و یک متر و سی سانتیمتر عرض داشت . )

استاد اسماعیلی در حادثه سیل 1355 شمسی به کمک همشهریانش در قوچان آمد . سپس در آنجا به تعلیم خط مشغول شد و از سال 1356 شمسی در مشهد سکونت اختیار کرد . شیوه کار او در نستعلیق رعایت امانت داری و برگرفته از سبک استاد بزرگ و عارفش مرحوم سید حسن میرخانی است و در ثلث و نسخ از استاد احمد نجفی زنجانی پیروی می کند . وی از معدود خوشنویسانی است که در اقلام مختلف خوشنویسی قدرت فوق العاده ای دارد .

او با همان تسلطی که بر یک صفحه کوچک کاغذ می نویسد ، کتیبه 40 متری را نیز خوشنویسی می کند . در قرآن ( موزه آب انبار ) هر صفحه با آیه شروع و به آیه دیگر ختم می شود در سایر قرآن هایی هم که در قطع کوچکتر نوشته باز هم این اصل رعایت گردیده که نشانی از استادی ایشان است .

خوشنویسی کتیبه های اماکن متبرکه و مذهبی رشت ، اصفهان ، شیراز ، تهران ، مشهد ، نکا ، مسجد مسلمانان در هامبورگ و فرانسه به عهده او بوده است .

استاد اسماعیلی علاوه بر خط ، در نقاشی نیز استاد است به طوری که همکاری در نقاشی ها و لایه چینی های برجسته هتل عباسی در اصفهان ، لایه چینی های تالار آینه مجلس شورای اسلامی و غیره از دیگر کارهای ایشان است .

آثار خط و نوشته های بدین شرح است :

1- کتاب جوامع الحکم به خط نستعلیق و ثلث چاپ هندوستان .

2- خودآموز خوشنویسی ، تعلیمی نوع در خطوط نستعلیق ، ثلث و نسخ .

3- کلک خوشنویسی در چهل حدیث رضوی .

4- کلک خوشنویسی در مقام معلم .

5- تنزیل نور .

6- تجلی هنر .

7- هفت قلم خوشنویسی .  

8- آموزش خط نوآموزان .

9- زیارت عاشورا و دعای علقمه .

10- مفاتیح الجنان .

11- کلیات حافظ با چهل و پنج تابلو نفیس به خط ثلث ، ترکیبی از 545 صفحه .

و دهها عنوان دیگر ...

مطالبی از زبان استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی

وی در ابتدا به تلمذ خود در محضر اساتيد مشهور خوشنويسی اشاره و بيان كرد: متولدسال 1323در شهرستان قوچان هستم. دوران تحصيل را تا دوره دبيرستان در شهرستان قوچان سپری كرده و پس از تحصيل به مشهد مقدس مراجعه و با الهام گرفتن و دقت نظر و تمرين فراوان در كتيبه‌های حرم مطهر امام رضا (ع)، به تهران رفتم و به عضويت انجمن خوشنويسان درآمدم و محضر اساتيد و بزرگان خوشنويسی ازقبيل مرحوم «عبدالحسين توفيقی» (در قوچان) و زنده ‌ياد سيد «حسن ميرخانی» ،«بوذری وزنجانی»، مؤسسان انجمن خوشنويسان ايران را درك كردم.

وی در خصوص فعاليت‌های هنری و نمايشگاه‌‌های هنری خود بيان كرد: در شهر مشهد مقدس و قوچان نمايشگاه‌های زيادی چه انفرادی و يا گروهی برپا كرده‌ام همچنين در سطح كشور نيز تاكنون نمايشگاه‌های متعددی در شهرهای تهران، رامسر، ساری، گرگان، گناباد، طبس، كلات نادر و بيرجند برپا داشته‌ام و در كشور بلغارستان و پاكستان نمايشگاه‌هايی داشته‌ام.

وی در ادامه افزود: ضمنا در سال 1354 نمايشگاهی از آثار اينجانب درلندن بر پاشده است. ضمنا تالار آئينه مجلس شورای اسلامی واقع در بهارستان و هتل عباسی در اصفهان را لايه چينی كرده‌ام. تاكنون 30 جلد كتاب را تاليف كرده كه 25 جلد از اين آثار در فعاليت‌های نمايشگاهی داخل و خارج از كشور ارائه شده است.

اين استاد خوشنويسی در مورد مشخصات بزرگ‌ترين قرآن جهان كه تحرير كرده است، گفت:

ابعاد اين قرآن 175سانتی متر در 5/2 متر است كه سه خط آن در ابتدا، وسط و آخر هر صفحه به خط ثلث و دو تا پنج خط هم درمابين سه خط مذكور با خط نسخ ايرانی و بر روی پارچه برزنت زيرسازی شده و با قلم نی و مركب نگارش يافته است.

استاد اسماعيلی در مورد نوشتن مضامين بر روی سردرب حرم امام حسين (ع) اظهار كرد: سردرب حرم سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) در اصفهان در مركز بازسازی عتبات عاليات درحال ساخت است كه بنده سه روز در هفته در شهر اصفهان خطوط آن را نگارش می‌كنم كه متن آن از ادعيه مدح‌های مختلف درباره امام حسين (ع) است و به صورت ميناكاری ساخته می‌شود كه نگارش آن تبحر خاصی لازم دارد.

وی در پايان افزود: در آذرماه سال 1386 در مراسم تجليل از 14 نفر از گنجينه‌های هنرهای فراموش شده در سطح كشور و در بخش هفت قلم خوشنويسی توسط رئيس فرهنگستان هنر از بنده تجليل به عمل آمد.

+ نوشته شده در  شنبه 6 فروردین1390ساعت 10:38  توسط حسین علی پور  |